Kuntosaliharrastajan 5 yleistä virhettä

Kuntosaliharrastuksessa ja kehonrakennuksessa voi mennä moni asia pieleen, jos on mennäkseen. Jos asioihin paneutuu, virheet vähenevät ja tuloksetkin ovat nähtävissä. Tässä yleisimpiä virheitä, joita salillakävijä voi tehdä.

1. Lämmittelyn laiminlyönti

Jos hyökkäät suoraan raskaiden painojen kimppuun lämmittelemättä, on suorastaan ihme jos et jossakin vaiheessa loukkaannu tavalla tai toisella.

2. Liian vähäinen ravinto

Varsinkin aloittelijoiden, ja hämmästyttävää kyllä, joidenkin pitempäänkin kuntosalia harrastaneiden, on vaikea ymmärtää ravinnon ja treenaamisen yhteyttä. Treenin jälkeinen palauttava ravinto saatetaan laiminlyödä jopa kokonaan. Joillakin aloittelijoilla tämä on asenteissa tyyliin “tavallisen ruuan täytyy riittää”. Kyllä tavallinenkin ruoka tietysti käy, mutta sitä täytyy sitten muistaa myös syödä riittävästi ja huolehtia että treeniä ennen ja treenin jälkeen on keholla riittävästi ravintoa tarjolla.

3. Vääränlainen ravinto

Vääränlaisesta ravinnosta on hyvä esimerkki se, että syödään ennen nukkumaanmenoa vatsa täyteen ruisleipää. Sitten ihmetellään, miksi uni on levotonta ja aamulla on hirveä nälkä. Jotkut jopa heräävät yöllä syömään lisää leipää. Pelkkä leipä ei anna keholle riittävästi proteiinia, jotta keho voisi palautua tehokkaasti harjoittelusta. Hiilihydraatin runsas nauttiminen illalla tekee unesta levotonta ja kaiken lisäksi ruisleivässä on aineita, jotka aktivoivat sellaista hormonituotantoa joka pitää ihmistä valveilla. Illalla kannattaa siis huolehtia että keholla on käytössään riittävästi proteiinia yön aikana.

4. Liian kevyet painot

On eri asia oleilla salilla ja treenata salilla. Naistenlehteä reidenlevittäjäkoneessa lukien ja samalla 200 toiston sarjaa tekien tuskin voidaan puhua juurikaan lihaksiin vaikuttavasta treenistä. On yleinen virhe, että sarjoja ei tehdä lähellekään siihen asti kuin pystyttäisiin vaan lopetetaan “mukavuusvyöhykkeelle”.

Tällaisten treenaajien kehitys loppuu ensimmäisen puolen vuoden jälkeen treenauksen aloittamisesta, jos ylipäätään siihenkään mennessä on kehitystä tullut.

5. Liian paljon liikuntaa

On paljon aktiivisia ihmisiä, jotka saisivat varmasti paremman kunnon, kun jättäisivät puolet liikunnastaan pois. Nämä “liikuntabuliimikot” harrastavat liikuntaa joka päivä ja paljon. En tarkoita mitään hyötyliikkujia, vaan niitä jotka menevät kahdelle peräkkäiselle jumppatunnille ja sen jälkeen kuntosalille.